خراســـــان شناخت

خراســـــان شناخت
ایرانی‌ام و ایرانی می‌مانم 
نويسنده

ساعت 15بعدازظهر 93/8/23

   وارد روستای ریاب شدیم که به در زبان محلی یعنی روی آب، ظاهرا وجه تسمیه این روستا به خاطر رد شدن قنات از زیر آن است. در داخل روستا، مجموعه ای از بناهای تاریخی دوران صفوی و قاجار و حتی پیشتر از این با معماری زیبا وجود دارد. بافت تاریخی روستا، بیش از 19 اثر تاریخی ثبت ملی دارد که از جمله می توان به برج قلعه، خانه های قدیمی، حمام، آب انبار، یخدان و مسجد اشاره کرد.


   در ابتدا برایم جالب بود که سردری برای روستای بازسازی شده گذاشته بودند و در واقع با این امر، بین دو روستای بافت قدیم و بافت جدید فاصله ایجاد شده بود و نکته دیگر اینکه در قسمت بازسازی شده هم اهالی روستا زندگی می‌کردند و به گفته خود آنان، در حدود 200 تا 250 خانوار می‌شوند و یک نکته دیگر که ماشین هم در روستا در رفت و آمد بود...

   حس ناخوشایندی داشتم؛ چراکه وقتی به دیدن اثر تاریخی می‌روی گویی باید همان بناهای قدیمی را البتّه با کمی بازسازی و مرمّت جهت حفظ آن ببینی اما در این روستا، بازسازی به گونه عجیبی انجام شده بود مثلا کف و دیوار حمّام قدیمی آن را برای بازسازی، کاشی‌های امروزی گذاشته و دوش هم نصب کرده بودند!!! به گفته یکی از اهالی آنجا تا چند سال پیش، مردم از آن استفاده می‌کردند...  هم‌چنین درهای خانه‌های قدیمی را در این روستا نظاره گر بودم که به طرز نامأنوسی نسبت به بافت قدیمی محسوب می‌شد و تقریبا شیک ساخته شده بود؛ در کنار آن‌هم لوله کشی گاز و سیم کشی برق مشهود است... و البتّه باتوجه به این‌که سکونت در آن منطقه وجود دارد، امری بدیهی به نظر می‌رسد... به هر حال پس از مدتی گشت و گذار در این روستای تاریخی... کهبه نظر اینجانب، بهتر است بگوییم روستای گردشگری ساعت یک ربع به 4 به سمت کاخک به راه افتادیم...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- ریاب در پنج کیلومتری جنوب غربی شهرستان گناباد است.



نظرات شما عزیزان:

هانیه
ساعت13:23---11 آذر 1393
لذت بردم

یک شهروند گنابادی
ساعت12:54---2 آذر 1393
روستای عمرانی این ویژگیهایی رو که واسه ریاب نوشتید دیگه نداره چون بازسازی به این شکل نشده . برای دفعه بعدی انشالله توی لیست سفرتون بگنجونید

یک شهروند گنابادی
ساعت12:50---2 آذر 1393
عالی بود گزارش گناباد. بازم ممنون که به شهر گناباد پرداختید. خوشحالم که بهتون خوش گذشته.

hosein
ساعت0:44---1 آذر 1393
به هر حال از این شرح سفر لذت بردم و از دیدن عکسها هم لذت بردم. بازم حتما سر میزنم. ممنون

hosein
ساعت0:42---1 آذر 1393
من رشته ام مهندسیست اما به تاریخ علاقه دارم و دوس دارم از طرف دانشگاه به همراه دانشجوهای دیگه و استادای خوبمون به این سفرهای تاریخی هم بریم اما افسوس

hosein
ساعت0:40---1 آذر 1393
سلام بر شما. چقدر خوبه که دانشجویان تاریخ این فرصتو پیدا میکنن و به سفر میرن تا از نزدیک ببینن اثار تاریخی و دیدنی رو.
تا این جا همه مطالب گنابادو خوندم. خیلی خوب نوشتید من ترغیب شدم به اینکه وقتی پیدا کنم حتما به وبتون سربزنم. به امید سفرهای آتی و سفرنامه های دیگرتان


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

بی‌شک؛ سفری خواهم داشت که به اندازه عمر خستگی از تن کوفته من باز کند.... پیش از آن امّا؛ باید گله‌های نهانی از مردمم باز کنم... گمان رفتن دارم... نه به دیاری دگر بل به بام ملکوت تا که شاید پس از آن دل بشری از قِبَلم، تار نگردد... آری، نیـــک می‌دانم؛ سفـــــــــری خواهم داشت... و من آماده راه...
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 52
بازدید کل : 1588
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 281
تعداد آنلاین : 1

کد متحرک کردن عنوان وب

ابزار متحرك